اطلاعیه مهم

بر اساس ابلاغ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نامه شماره ۲۴۱۴۶/۴۰۰/۱۴۰۴ مورخ ۰۸/۰۲/۱۴۰۴، ارائه هرگونه خدمت بیمه‌ای اعم از صدور بیمه‌نامه جدید، تمدید بیمه‌نامه قبلی یا ثبت اعلام خسارت از تاریخ ۳۱/۰۲/۱۴۰۴ منوط به ثبت‌نام بیمه‌گزاران در سامانه ملی املاک و اسکان کشور است. با توجه به این الزام قانونی، ضروری است کلیه اشخاص حقیقی تا قبل از تاریخ یادشده برای ثبت مشخصات ملک یا املاکی که در مالکیت یا اجاره ایشان است اقدام کرده باشند.

با مشاهده ویدئوهای زیر با نحوه ثبت کد پستی در سامانه یاد شده آشنا خواهید شد.

ثبت سایر اقامتگاه ها
ثبت اقامتگاه اصلی
مراحل ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان، برای مالکان و مستأجران

 برای ثبت اقامتگاه خود در سامانه ملی املاک و اسکان کافی است ویدئوهای بالا را مشاهده یا مراحل زیر را دنبال کنید:

۱.      وارد سایت رسمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی  amlak.mrud.ir شوید.

۲.      روی کلید زرد رنگ ورود به سامانه کلیک کنید.

۳.      با کد ملی و شماره موبایلی که به نام شما باشد وارد سامانه شوید.

۴.      اطلاعات هویتی خود را وارد کنید.

۵.      نوع سرپرستی خانوار را مشخص کنید.

۶.      در صورتی که ثبت اطلاعات با موفقیت انجام شود، وارد بخش «ثبت اقامتگاه اصلی» می‌شوید.

۷.      اطلاعات مالکیت و اطلاعات ملک را از روی سند ملک و کد و شناسه قبض را از روی قبض وارد کنید. توضیحات بیشتر در ویدئوها موجود است.

۸.      برای ثبت کد پستی حتماً از سامانه جی نف استفاده کنید. توضیحات بیشتر در ویدئوها موجود است.

مدارک لازم برای ثبت کدپستی در سامانه املاک و اسکان

۱. کد پستی دقیق ملک محل سکونت و سایر املاک تحت مالکیت یا اجاره
۲. نشانی کامل ملک محل سکونت و سایر املاک تحت مالکیت یا اجاره
۳. شناسه قبض آب یا برق یا گاز ملک
۴. شماره موبایل به نام متقاضی
۵. کد ملی متقاضی
۶. سند مالکیت و قرارداد اجاره

سوالات متداول

در صورتی که مشخصات اقامتگاه خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نکنید، قادر به خرید بیمه‌نامه جدید، تمدید بیمه‌نامه قبلی یا اعلام خسارت نخواهید بود.

برای دریافت خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، صدور گواهینامه، صدور یا تمدید بیمه‌نامه، اعلام خسارت بیمه‌ای و سایر خدمات دولتی لازم است اقامتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده باشد.

برای ثبت اقامتگاه و سایر املاک به تصویر سند تک برگ، سند عادی یا سند دفترچه‌ای نیاز است.

کلیه مالکان، مستأجران و افرادی که به رایگان در ملکی سکونت کرده‌اند باید مشخصات اقامتگاه خود را در سامانه ملی املاک و اسناد ثبت کنند.

چنانچه مالک چند ملک هستید یا به صورت مستأجر در یک آدرس سکونت دارید و ملک دیگری هم تحت مالکیت شماست، امکان ثبت بیش از یک اقامتگاه نیز وجود دارد. 

ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسناد از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ برای همه بیمه‌نامه‌ها ضروری است؛ اما مهم‌ترین آنها عبارت است از بیمه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌های شخص ثالث و بدنه خودرو، بیمه‌های مسئولیت کارفرمایان در برابر کارکنان و اشخاص ثالث و بیمه‌های مسئولیت حرفه‌ای.

در صورتی که در مراحل ثبت نام اطلاعات را به اشتباه وارد کرده باشید، می‌توانید از امکان «ویرایش اطلاعات هویتی» استفاده کنید.