نوآوری یکی از کلماتیه که امروزه در فضای کسبوکار، مدارس، دانشگاهها و حتی محیطهای اجتماعی مختلف زیاد میشنویم. اما نوآوری به چه معناست؟
نوآوری ریشه در واژه لاتین «Innovare» داشته و به صورت کلی، به معنای «ایجاد یک چیز جدید» است. میتونیم بگیم منظور از نوآوری در فضای امروز، خلاقیت متجلیشده و به مرحله عمل رسیده است، به عبارت دیگه نوآوری یعنی اندیشه خلاق تحققیافته؛ همچنین نوآوری بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید هم شناخته میشه.
اگر بخواهیم نوآوری رو به زبان ساده تری تعریف کنیم، باید بگیم: «ماهیت نوآوری، ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و یا روش خلق و عرضه آنها، با هدف پاسخگویی به بازارهای جدید و نیازهای متغیر مشتریانه. انجام صحیح این تغییرات و موفقیت در آن، منوط به مشاهده پیوندها، کشف فرصتها و استفاده مناسب از آنها است.
در دنیایی که سریع در حال تغییر است، ضرورت نوآوری افزایش میابد.نوآوری برای رشد، ادامه دادن به رقابت، و تطبیق با نیازهای در حال تغییر مشتری، ضروریه.
مایکل پورتر، از صاحبنظران حوزه فناوری، نوآوری و مدیریت، پیرامون ماهیت نوآوری میگه: «شرکتها با نوآوری به مزیتی رقابتی میرسند که هم فناوریهای جدید و هم روشهای جدید انجام کارها را در بر میگیرد.»